Programowanie zapasowych kluczy do samochodów

tarchomin klucze samochodowe
Jak dorobić kluczyk do samochodu z pilotem?
Czerwiec 27, 2020
Jak zakodować kluczyk
Jak zakodować kluczyk?
Lipiec 27, 2020
Pokaż wszystkie

Programowanie zapasowych kluczy do samochodów

Programowanie zapasowych kluczy do samochodów

Zgubienie kluczy, zatrzaśnięcie ich w pojeździe i inne zdarzenia losowe, często pokazują nam, że zdecydowanie warto zawczasu zatroszczyć się o to, by mieć odpowiednią ilość zapasowych kluczyków do samochodu. Pozwoli to uniknąć kłopotliwych sytuacji, np. takich, gdy nasz główny klucz jest zgubiony lub zniszczony i nie mamy zupełnie możliwości otwarcia swojego samochodu. Najnowsze klucze są programowane i programowania wymagają także ich kopie. Jak to zrobić?

Jak zaprogramować kluczyk?

Programowanie – proces projektowania, tworzenia, testowania i utrzymywania kodu źródłowego programów komputerowych lub urządzeń mikroprocesorowych (mikrokontrolery).

Współczesne kluczyki to nie to, co było kiedyś, a więc jedynie prosta obudowa i grot. Dziś zawierają one także immobilizer oraz sterowanie centralnym zamkiem. Dorabianie takich kluczy i ich programowanie to zadanie dla fachowców- w autoryzowanych serwisach lub w dobrych warsztatach. Kodowanie immobilizera to sprawa niebagatelna, a jest to ważny element kluczyka, bez którego niemożliwym będzie uruchomienie pojazdu.

Gdy chcemy dorobić zapasowy klucz, trzeba będzie zaprogramować kod z dotychczas używanego immobilizera. Programować kluczyk można za pomocą gniazda diagnostycznego, przez kodowanie czipa czy też przez stworzenie kopii immobilizera. Takie programowanie wymaga i wiedzy specjalistycznej, ale i nowoczesnych urządzeń, dlatego pracę zlecić można jedynie profesjonalistom. Przed oddaniem swojego klucza do zaprogramowania nowego, trzeba zawsze zweryfikować kompatybilność transpondera immobilizerów z danym modelem pojazdu- nie każdy serwis lub warsztat będzie posiadał odpowiednie transpondery.

Zakodować kluczyk będziemy musieli w przypadku, gdy chcemy dorobić pilot do centralnego zamka. Trzeba pamiętać, że elektronika zawsze musi pasować do danego modelu auta, by działała poprawnie. Kodowanie centralnego zamka jest kosztowne i odbywa się przez odpowiednią sekwencję ruchów kluczykiem w stacyjce.  Można też programować kluczyk z wykorzystaniem gniazda EOBD (poprzez złącze EOBD uzyskujemy dostęp do pamięci centralnego komputera (Body Computer) i uzyskujemy kody błędów, to znaczy wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu, które miały miejsce w przypadku którejkolwiek funkcji samochodu poddawanej diagnozowaniu- jednym słowem- gdy auto trafia do warsztatu, jedno złącze mówi nam wszystko).

Budowa kluczyka z immobilizerem

Współczesne kluczyki to przykład dość zaawansowanej elektroniki. Podstawa kluczyka zawiera w swoim wnętrzu transponder immobilizera oraz bródkę.  Zintegrowany transponder jest potrzebny do wyłączania immobilizera przed uruchomieniem silnika.

Pilot w kluczyku ma za zadanie blokować oraz odblokowywać drzwi pojazdu za pomocą sygnału bezprzewodowego. Model pojazdu, a także kraj homologacji wpływają na to, jak będzie zbudowany dany pilot i jak będzie działał. W pojazdach europejskich używa się zazwyczaj nadajników sygnałów bezprzewodowych o częstotliwości 433 MHz lub 434 MHz.  Na rynku amerykańskim lub azjatyckim częstotliwość ta wynosi 315 MHz.