Na pewno spotkaliście się nieraz z bardzo różnymi kolorami pieczątek- czasem są niebieskie, czasem zielone, a zdarzają się także brązowe, fioletowe i czerwone no i oczywiście czarne. Czy kolor i kształt pieczątki mają jakieś znaczenie i wykorzystywany jest w jakimś celu? Czy kolorem i kształtem pieczątki firmowej możemy przekazać coś więcej niż tylko dane odbite tuszem?
Ogólnie nie ma żadnych ram prawnych nakazujących lub zakazujących używania danego koloru pieczątki, istnieje więc w tym zakresie dowolność- przynajmniej umownie. Jednakże to, że nie ma konkretnych zapisów prawnych w zakresie stosowania kolorystyki pieczątek, nie oznacza, że nie dotyczy nas tu tzw. prawo zwyczajowe (prawo zwyczajowe to takie, według którego normy prawne trwale i jednolicie są wykonywane w przekonaniu, że są obowiązującym prawem. Zgodnie z tym właśnie prawem na przestrzeni lat utrwalił się pewien schemat użycia danych kolorów pieczątek przez różne podmioty- i jako przedstawiciele firm czy instytucji mocno się tego trzymamy.
Uniwersalnym kolorem pieczątek, z którego korzystać mogą wszyscy jest oczywiście kolor czarny (ale może być też fiolet). Kolor czerwony wykorzystywany jest przez wszelkie placówki i instytucje publiczne takie jak urzędy, sądy, biblioteki, przedsiębiorstwa państwowe, straż pożarna. Kolorystyka zielona też jest w zasadzie zarezerwowana dla niektórych podmiotów (choć jeśli jakaś firma się uprze na zieleń to nikt jej nie odbierze tego prawa) – najczęściej zielonymi pieczątkami posługują się przedstawiciele straży granicznej, a także instytucje związane z branżą leśną oraz rolnictwem. Oczywiście warto korzystać z powszechnie przyjętego wzorca, który wprowadza jednolitość w obrębie określonych grup dokumentów, lecz nigdzie nie mamy pisanego prawa, które nakazuje czy zabrania stosowania pieczątek danego koloru tym czy innym firmom, instytucjom lub osobom fizycznym.
Często, gdy prowadzimy firmę, dbamy bardzo o to, by dokumenty, papeteria, dodatki jakimi posługujemy się na co dzień były spójne wizerunkowo, a nawet używane tak, by przekazywały sobą coś niewerbalnego. Tak też może być w przypadku stosowania danej kolorystyki pieczątek, często ten niewerbalny przekaz dotyczy także kształtów. To jak dobierzemy sobie takie elementy świadczy o tym, czy jesteśmy perfekcyjni w działaniu i kreatywni czy może szablonowi i niedbali.
Warto więc zadbać, by nasza firmowa pieczątka odzwierciedlała ducha danego przedsiębiorstwa. Jeśli naszymi cechami przewodnimi w firmie jest porządek i równowaga (prowadzimy np. księgowość lub firmę informatyczną) warto postawić na pieczątkę w kształcie kwadratu- kwadrat to wszak symbol stabilności oraz przywiązania do tradycji. Rzadko spotykane są pieczątki w kształcie koła, ale warto je sobie wyrobić, jeśli w naszej firmie ważna jest harmonia i międzyludzka solidarność. Jeśli chcemy przekazać na pieczątce, iż jesteśmy firmą bardzo profesjonalną i efektywną, umieśćmy na niej proste linie, które symbolizują właśnie takie cechy. A co powiedzą kolory tuszu? Otóż ogólna symbolika kolorów jest następująca:
– czarny- elegancja i stabilność,
– niebieski i granatowy- spokój, bezpieczeństwo, stabilizacja,
– zielony- świeżość i wzrost,
– brązowy- równowaga, harmonia, stabilność,
– czerwony- witalność, pasja, optymizm.
Jako firma możemy okazać swoją kreatywność i niewerbalnymi sposobami przekazać nieraz więcej niż słowami.