Otarcia na zamszowych butach – jak sobie z nimi poradzić?
12 listopada, 2020Jaki jest koszt wyrobienia pieczątki firmowej?
10 grudnia, 2020Na pewno spotkaliście się nieraz z bardzo różnymi kolorami pieczątek- czasem są niebieskie, czasem zielone, a zdarzają się także brązowe, fioletowe i czerwone no i oczywiście czarne. Czy kolor i kształt pieczątki mają jakieś znaczenie i wykorzystywany jest w jakimś celu? Czy kolorem i kształtem pieczątki firmowej możemy przekazać coś więcej niż tylko dane odbite tuszem?
Czy prawo narzuca instytucjom i firmom kolor pieczątki?
Ogólnie nie ma żadnych ram prawnych nakazujących lub zakazujących używania danego koloru pieczątki, istnieje więc w tym zakresie dowolność- przynajmniej umownie. Jednakże to, że nie ma konkretnych zapisów prawnych w zakresie stosowania kolorystyki pieczątek, nie oznacza, że nie dotyczy nas tu tzw. prawo zwyczajowe (prawo zwyczajowe to takie, według którego normy prawne trwale i jednolicie są wykonywane w przekonaniu, że są obowiązującym prawem. Zgodnie z tym właśnie prawem na przestrzeni lat utrwalił się pewien schemat użycia danych kolorów pieczątek przez różne podmioty- i jako przedstawiciele firm czy instytucji mocno się tego trzymamy.
Uniwersalnym kolorem pieczątek, z którego korzystać mogą wszyscy jest oczywiście kolor czarny (ale może być też fiolet). Kolor czerwony wykorzystywany jest przez wszelkie placówki i instytucje publiczne takie jak urzędy, sądy, biblioteki, przedsiębiorstwa państwowe, straż pożarna. Kolorystyka zielona też jest w zasadzie zarezerwowana dla niektórych podmiotów (choć jeśli jakaś firma się uprze na zieleń to nikt jej nie odbierze tego prawa) – najczęściej zielonymi pieczątkami posługują się przedstawiciele straży granicznej, a także instytucje związane z branżą leśną oraz rolnictwem. Oczywiście warto korzystać z powszechnie przyjętego wzorca, który wprowadza jednolitość w obrębie określonych grup dokumentów, lecz nigdzie nie mamy pisanego prawa, które nakazuje czy zabrania stosowania pieczątek danego koloru tym czy innym firmom, instytucjom lub osobom fizycznym.
A co mówi psychologia kolorów i kształtów o wyglądzie pieczątki?
Często, gdy prowadzimy firmę, dbamy bardzo o to, by dokumenty, papeteria, dodatki jakimi posługujemy się na co dzień były spójne wizerunkowo, a nawet używane tak, by przekazywały sobą coś niewerbalnego. Tak też może być w przypadku stosowania danej kolorystyki pieczątek, często ten niewerbalny przekaz dotyczy także kształtów. To jak dobierzemy sobie takie elementy świadczy o tym, czy jesteśmy perfekcyjni w działaniu i kreatywni czy może szablonowi i niedbali.
Warto więc zadbać, by nasza firmowa pieczątka odzwierciedlała ducha danego przedsiębiorstwa. Jeśli naszymi cechami przewodnimi w firmie jest porządek i równowaga (prowadzimy np. księgowość lub firmę informatyczną) warto postawić na pieczątkę w kształcie kwadratu- kwadrat to wszak symbol stabilności oraz przywiązania do tradycji. Rzadko spotykane są pieczątki w kształcie koła, ale warto je sobie wyrobić, jeśli w naszej firmie ważna jest harmonia i międzyludzka solidarność. Jeśli chcemy przekazać na pieczątce, iż jesteśmy firmą bardzo profesjonalną i efektywną, umieśćmy na niej proste linie, które symbolizują właśnie takie cechy. A co powiedzą kolory tuszu? Otóż ogólna symbolika kolorów jest następująca:
– czarny- elegancja i stabilność,
– niebieski i granatowy- spokój, bezpieczeństwo, stabilizacja,
– zielony- świeżość i wzrost,
– brązowy- równowaga, harmonia, stabilność,
– czerwony- witalność, pasja, optymizm.
Jako firma możemy okazać swoją kreatywność i niewerbalnymi sposobami przekazać nieraz więcej niż słowami.