Programowanie zapasowych kluczy do samochodów
Programowanie zapasowych kluczy do samochodów
21 lipca, 2020
Co powinna zawierać pieczątka urzędowa i kto jej używa
Co powinna zawierać pieczątka urzędowa i kto jej używa?
14 sierpnia, 2020
Programowanie zapasowych kluczy do samochodów
Programowanie zapasowych kluczy do samochodów
21 lipca, 2020
Co powinna zawierać pieczątka urzędowa i kto jej używa
Co powinna zawierać pieczątka urzędowa i kto jej używa?
14 sierpnia, 2020

Ten, komu przydarzyło się dorabiać nowy kluczyk do auta wie, iż nie jest to ani łatwe, ani tanie. W dobie elektroniki nie wystarcza jedynie metalowy grot, a kluczyki do auta stają się niemal małymi komputerami. Wszystko oczywiście przez to, że posiadają w sobie nadajnik immobilizera oraz pilot centralnego zamka. Jak wygląda kodowanie takiego klucza?

Kodowanie klucza do samochodu

By uruchomić silnik za pomocą kluczyka elektronicznego, niezbędne jest zaprogramowanie takiego klucza, czyli wprowadzenie do niego kodu będącego zgodnym z komputerem. Robi się to najczęściej w autoryzowanych stacjach obsługi pojazdów (skrótowo zwanych ASO), gdzie można wgrać do nowego klucza taki sam kod, jaki był w kluczu starym (oczywiście w przypadku, gdy wykonujemy kopię kluczyka). Inaczej sprawa wygląda w przypadku, gdy zgubiliśmy klucz lub auto z kluczem zostało nam skradzione. Wtedy, by uniemożliwić złodziejowi uruchomienie samochodu, trzeba zmienić kod w kluczu, co można zrobić przez przeprogramowanie komputera w ASO. Koszt opcjonalnego kodowania zależy od marki oraz modelu i waha się od 50 do ponad 400 zł.

Jeśli potrzebujemy dorobić wtórnik z immobilizerem i stałym kodem, zapłacimy za taki klucz około 1500- 150 złotych- tego typu klucze pasują do starszych modeli aut. Koszt klucza ze zmiennym kodem to około 200- 250 złotych.

Jak podaje policja, jeszcze nigdy kradzież aut nie była tak prosta jak, teraz gdy na rynku mamy tak wiele aut uruchamianych bez kluczykowo. Złodziejowi wystarczy dziś elektroniczny wzmacniacz sygnału kluczyka, by wsiąść do naszego auta i odjechać. Jak uniknąć takiej kradzieży? Pomoże tzw. klatka Faradaya, czyli ekranowy pojemnik, w którym trzyma się kluczyk do auta, kiedy jest się w domu. Ważne, aby do pojemnika włożyć nie tylko kluczyki używane, ale też zapasowy komplet. Bez problemu można też zakupić sobie ekranowe etui na kluczyk, które sprawia, iż sygnał kluczyka jest zablokowany i żaden wzmacniacz nie przechwyci wysyłanego sygnału.

Kluczyki do zadań specjalnych

Czasy tradycyjnych kluczyków zdecydowanie są już daleką przeszłością. Przykładem na to może być chociażby wielofunkcyjne urządzenia jakie dostępne są np. w ofercie BMW. Za pomocą takiego urządzenia można nawet zdalnie wyjechać z miejsca postojowego w przypadku, gdy zaparkowany obok zbyt blisko samochód uniemożliwia nam wejście do naszego auta. Pilotem można również m.in. zdalnie aktywować klimatyzację, sprawdzić, czy mamy zamknięte drzwi i okna lub skontrolować zasięg auta.

Pozostając w temacie ciekawych kluczyków, o których można poczytać w ramach ciekawostek, warto wspomnieć o małej włoskiej marce Pagani tworzącej ekskluzywne, sportowe auta. Jednym z modeli ich aut jest Huayry, które to auto posiada metalowy kluczyk wyglądem przypominający właśnie tenże model samochodu. Innym przykładem ciekawego kluczyka jest kluczyk do modelu Aileron holenderskiej marki ekskluzywnych aut Spyker. Niewielki kluczyk wykonany jest z metalu, w którym wytłoczono logo producenta oraz nazwę modelu. Warto sobie wygooglować oba te modele i ich kluczyki, bo majstersztyk ich wykonania jest doprawdy imponujący.